Медиа планиране и закупуване

Закупуването на рекламна площ, рекламно време и други рекламни форми в различните медии не е проста работа.
От една страна, рекламодателят разполага само със собствения си бюджет, а медийната агенция купува за няколко клиента. Нормалната пазарна логика показва, че ако преговаряш с една медия от позицията на 350 000 лева, ще получиш по-добри условия, отколкото със само 35 000 лева бюджет. Това се сочи като основната причина медийните агенции да могат да предложат по-добри финансови условия на клиентите си, отколкото те биха получили директно от една медия.
От друга страна, някои медии понякога... послъгват. Клиентите чуват „отпечатваме 300 000 бройки всеки ден”, дори когато фактури от печатницата показват например 70 000 за „вчера”. Медийните агенции работят не само с данните от медиите, но и с много различни данни като докладите на Одит бюро по тиражите, измервания на медийната аудитория (чел/слушал вчера, гледал снощи), пийпълметрични системи, специални независими проучвания (Synovate, март 2009: 48% от населението на всички градове над 50 000 души в България, за които Golden Pages е издавал справочник, или около 1 148 385 души над 15 годишна възраст, имат достъп до Golden Pages в дома или офиса си) и др.

Накратко, използването на медийна агенция не само ще Ви помогне да изберете медийните канали, но и би трябвало да Ви помогне да постигнете по-добра ценова ефективност.

Забележка: много от медийните агенции обаче не биха били ефективни при закупуване на реклама в по-малки, но таргетирани и ефективни медии. Например, за една онлайн реклама в Golden Pages от 250 лева за цяла година, агентската комисионна (заплащана от клиента на медийната агенция) би варирала от 10 до 25 лева. Срещу тази сума се очаква агенцията да плати и фактурира, координира текстът, евентуално и да го въведе от името на клиента, да изготви отчет за ефективност (дори най-простото "видяна, посетен сайт, изпратен имейл") и др... Тъй като разходите на агенцията за тази реклама ще са по-високи от приходите, следва препоръката "а, не се занимавай, няма смисъл да купуваш тази реклама"...

Пълната статия за медийните агенции можете да видите тук.