Не сте изгубени. Тук сте

Не сте изгубени. Тук сте

Има още една местна особеност. За разлика от западните държави, пощенският код в България не е достатъчен за идентифициране на географски адрес, поясняват от екипа на BGmaps. Това означава, че дори пощенският ви код да сочи един квартал, реалното ви местоположение може да бъде на километри. Това е една от причините българските сайтове с карти да са толкова полезни в намирането на точния адрес. Отскоро в тази ниша има оживление, тъй като световният лидер Google Maps вече има местна версия с български домейн.

Конкуренцията ще се изостри

тъй като следващата седмица се очаква официалната премиера на новия дизайн на българския първенец в категорията - BGmaps. Една от причините за очаквания ръст в потреблението на този тип сайтове е повишеното ползване на интернет търсачки от мобилни устройства. Прогноза на Deloitte за 2010 г. сочи, че това ще стане една от петте най-популярни приложения за мобилен телефон. До края на 2011 г. от консултантската агенция очакват глобалните продажби на смартфони да надминат броя продадени стационарни и преносими компютри. Това също гарантира светло бъдеще за мобилните версии на сайтовете с карти, особено в държави като България със силен туристически поток.

"BGmaps има категоричното предимство на първия и според мен в следващите 5 години ще остане предпочитан сайт за търсене на адреси. Уверен съм, че той ще използва силната си позиция и ще предложи нови услуги към картата като регистрация на обекти", коментира специалистът по уеб маркетинг Александър Варов. По данни на Gemius сайтът BGmaps има над 450 хил. уникални посещения за миналия месец. За българската аудитория на Google Maps не успяхме да получим данни.

Освен нов изглед BGmaps ще предлага и нови услуги от следващата седмица. Към сайта ще се добави функцията как да се стига от точка А до точка Б в София с градски транспорт. BGmaps има три бизнес модела - рекламни банери в сайта, поставяне на фирмено лого в картата и т.нар. виртуален картов сървър. Чрез последния компании могат да поръчват от BGmaps карти за свои нужди, маркирани изключително с местоположението на техни клонове. От "Датекс" - компанията собственик, не обявяват какви са общите приходи на сайта, но коментират, че трите източници на финансови постъпления са с балансиран дял.

Най-вероятно ви се е случвало да изпратите линк към адрес в BGmaps, който след време да се окаже счупен. От сайта коментират, че от следващата седмица ще добавят безплатна услуга "вземи линк към карта", която трябва да изкорени проблема. В "Датекс" са амбицирани да включат карти на всичките 253 града в България до края на 2010 г.

Отново след 28 април BGmaps ще позволи на външни програмисти да извличат карти, които да поставят в интерактивни карета на други сайтове. Google Maps също предлага тази функция и вероятно ще предизвика по-висок интерес сред програмистите заради глобалния си обхват. По-нататък BGmaps може да стане среда, върху която потребители да въвеждат сервизна информация от рода на "Тук има дупка. Пазете се!", обявяват от "Датекс". Върху картата може да има също така рейтинги на ресторанти, спешни съобщения от местната община и т.н.

"Ползването на карти се разширява в нови посоки, особено с мобилния достъп, нуждата от обновяване в реално време и приложенията, зареждащи информация спрямо местоположението на потребителя (location-based services). Тук Google има предимства, поради глобалната си Google Apps концепция (софтуер, базиран в интернет)", коментира Александър Варов.

Навлизането на Google Maps в България ще се усети от хората по това, че когато търсите фирма в Google, най-горе ще се появи не само нейният сайт, но и подробна карта на Google Maps с нейния адрес. Преди това също беше възможно, но беше спорадично, обяснява Марта Месечкова, директор "Интерактивни продукти" в Golden Pages. "Ние осигуряваме на Google бази данни с координати за българските бизнеси", обяснява тя. В резултат клиентите на Golden Pages получават по-голямо внимание в интернет,

Google научава повече за местните бизнеси

и обслужва по-добре своите потребители. Затова договорът между двете страни не предвижда заплащане. Споразумението датира от есента на миналата година, а българският домейн беше обявен преди няколко дни. Интернет търсачката няма директни приходи от картографската услуга. Нейният бизнес се захранва от рекламни карета, излъчвани до резултатите от търсене в Google. По отношение на потреблението Google Maps също има предимство пред BGmaps, тъй като хората търсят всичко в Google, а в BGmaps - само адреси.

Доста зад BGmaps и Google Maps остава сайтът emaps, собственост на "ESRI България", консултант във внедряването на геопространствени информационни системи (ГИС). "В краткосрочен план сме съсредоточили усилия в подобряване на дизайна, лекотата на ползване и подобряване на качеството на географските данни", обясняват от маркетинговия отдел на "ESRI България". Emaps не е комерсиален сайт и е предназначен за промотиране и рекламиране на възможностите на ГИС технологиите, допълват оттам. www.capital.bg